Zdrowie

Zdrowie psychiczne – zadbaj o swój dobrostan psychiczny

Coraz częściej słyszymy o tym jak ważne jest dbanie o dobrostan psychiczny. Coraz częściej można dostrzec tendencję, że łączy się stan psychiczny z fizycznym, używając określenia psychofizyczna całość. Mimo że teoretycznie temat jest bardzo pogłębiany, to w praktyce wciąż zapominamy, że psychika jest równie ważna jak ciało i powinniśmy o nią dbać tak samo jak robimy to w przypadku ciała.

Kiedy jesteśmy chorzy zgłaszamy się na wizytę u lekarza i szukamy rozwiązania dla pogarszającego się stanu zdrowia. Łykamy tabletki, stosujemy suplementy diety, damy o zbilansowaną dietę i uprawiamy sport. Jak zadbać w takim razie o psychikę?

Kilka sposobów na zdrowie psychiczne.

W tak trudnych i wymagających czasach należy znaleźć chociaż piętnaście minut dziennie tylko dla siebie. Bez telefonu, komputera, dzieci i pozostałych obowiązków rodzinnych i zawodowych. Poświęcić ten czas tylko na bycie z samym sobą w ciszy. Można wtedy przemyśleć jakieś sprawy z bieżącego dnia lub po prostu być. Sposób odpoczywania jest równie istotny. Ilość czasu poświęconego na relaks nie jest współmierna do jakości. Można odpoczywać tydzień i nie czuć się wypoczętym, a można to robić przez jeden dzień z zupełnie odwrotnym efektem.

Zasada jest jedna.

Należy odciąć się od dystraktorów (e-maile, telefon) i robić to, co się naprawdę lubi (wyjazdy rowerowe, czytanie książek, jazda motocyklem). Naukowcy podkreślają, że bardzo ważny jest kontakt z naturą. Dobrym rozwiązaniem wydaje się spacer po lesie lub w miejskich warunkach po parku. Oddychanie świeżym powietrzem, bogatym w tlen i obserwowanie zielonych kolorów pozytywnie wpływa na pracę mózgu. Równie ważne dla zdrowia psychicznego jest wsparcie społeczne, czyli relacje z innymi ludźmi. Poczucie, że można na kimś polegać buduje pewność, że w trudnych sytuacjach jest osoba, do której można się zwrócić. Najważniejsza jednak jest świadomość siebie i swojego ciała, umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami i rozpoznawanie swojego aktualnego stanu, co pozwala ustalić czego nasz organizm potrzebuje w danym czasie- wyciszenia, rozrywki lub towarzystwa.

Related posts

Poznaj swoje słabe strony w zakresie zdolności poznawczych

Higiena w gastronomii

Piękne wargi na dłużej, czyli makijaż permanentny ust