Motoryzacja

Inteligentne tachografy – potrzebne czy niepotrzebne?

Już od kilku lat Unia Europejska zapowiadała walkę z nieuczciwymi praktykami w firmach transportowych. Według szacunków w samym 2014 roku u prawie jednej trzeciej poruszających się po drogach pojazdów występowały nieprawidłowości związane z rejestracją czasu pracy kierowcy. Dlatego już od połowy 2019 każdy pojazd powyżej 3,5 tony, który realizuje na terenie Unii Europejskiej usługi transportowe, będzie musiał zostać wyposażony w inteligentny, cyfrowy tachograf.

Funkcje inteligentnego tachografu

Cyfrowy tachograf umożliwia kontrolowanie czasu pracy i lokalizowanie pojazdu bez jego zatrzymywania. Wyposażony jest w GPS, który rejestruje położenie pojazdu. Urządzenie zapisze punkt początkowy, a następnie będzie dokonywało rejestracji co 3 godziny (liczone jako skumulowany czas prowadzenia pojazdu). Na koniec zapisze się punkt końcowy dnia pracy. System Bluetooth, który jest wbudowany w urządzenie, pozwala na szybkie, bezprzewodowe odczytywanie tych danych.

Ta zmiana na pewno znacznie poprawi sytuację zatrudnionych kierowców, eliminując zbyt długi czas pracy i brak odpoczynku. Dodatkowo wpłynie na większe bezpieczeństwo na drogach oraz ukróci nieuczciwe praktyki przewoźników.

Druga funkcja takiego tachografu budzi jednak większe kontrowersje. Chodzi o możliwość zdalnej kontroli pojazdów bez potrzeby ich zatrzymywania. Odbędzie się to dzięki modułowi nawigacji satelitarnej oraz łączności bezprzewodowej. Odpowiednie służby będą mogły odczytać zapisy tachografu oraz rzeczywistą masę pojazdu. Część przewoźników i kierowców uważa, że spowoduje to masowe karanie przewoźników. Należy jednak pamiętać, iż wykrycie nieprawidłowości w czasie kontroli zdalnej nie jest jednoznaczne z automatycznym nałożeniem kary. Jest to tak zwana preselekcja. Dopiero jeśli dane ściągnięte z pojazdu zasugerują możliwość naruszenia przepisów, organ kontroli skieruje pojazd do bardziej szczegółowego sprawdzenia. Na tej podstawie kierowca lub przewoźnik mogą zostać ukarani.

Systemy zarządzania flotą a nowe prawo

Dla części firm ta zmiana w prawie nie będzie żadnym wyzwaniem, ponieważ posiadają systemy, które ułatwiają zarządzanie flotą i ułatwiają obsługę tachografów cyfrowych. Jednym z takich systemów jest platforma WEBFLEET. Pozwala na łączność z każdym kierowcą. Pokazuje gdzie dokładnie znajduje się konkretny pojazd, jaką trasą się porusza, kiedy dotrze do celu. Ponieważ system połączony jest z mapami drogowymi, potrafi na bieżąco modyfikować przejazdy w przypadku różnych zdarzeń na drodze. Może nawet ocenić styl jazdy kierowcy i poziom spalania paliwa, co pozwala na wprowadzenie korzystnych zmian. Wszystkimi aplikacjami można zarządzać zdalnie, z dowolnego miejsca i na dowolnym urządzeniu.

Szacuje się, że wchodzące w życie regulacje spowodują, iż do roku 2020 będzie już 35 milionów pojazdów na całym świecie wyposażonych w tachografy cyfrowe, a 5 lat później – 65 milionów. Biorąc pod uwagę obowiązek ewidencjonowania czasu pracy, którym najprawdopodobniej zostaną objęte pojazdy już od 2,4 t DMC, skorzystanie z usług WEBFLEET może być rozwiązaniem, które pomoże wielu kierowcom i przedsiębiorcom z branży transportowej w wykonywaniu ich codziennych obowiązków.

Źródło: Tachograf cyfrowy

Related posts

Które elementy wózka można poddać naprawom spawalniczym?

Taxi Warszawa – jak nie dać się oszukać?

Czy opłaca się ukończyć kurs operatora wózków widłowych?