Biznes

Aromatyzacja pomieszczeń to nie tylko ładny zapach. To również zwiększone zyski ze sprzedaży

Nie trudno zauważyć, że klienci zachęcani są w różny sposób do zakupów. Marketing przybiera rozmaite formy, tak by spowodować wzrost wydawanych pieniędzy. Tradycyjne zabiegi wizualne, niepełne końcówki cen, ułożenie produktów na półkach, zostają wzbogacone bodźcem zapachowym. W ekskluzywnych sklepach ta metoda jest bardzo popularna. Na zachodzie to już standard, a u nas zyskuje zainteresowanie, ponieważ wykazano jej efektywność. Początki aromatyzacji pomieszczeń sięgają lat 90. XX wieku, kiedy to testowano tę metodę w Stanach Zjednoczonych i Australii. Udowodnione działanie skłoniło speców od marketingu do stosowania zapachu jako metody pozyskiwania klientów. Specjaliści badający tę metodę dowodzą, że klienci nieświadomi celu zapachu, potrafią wydać stosunkowo więcej niż ci, którzy zdają sobie sprawę z celowości zabiegu.

Węch czy wzrok- oto jest pytanie

Okazuje się, że wykorzystanie zmysłu węchu może być o wiele skuteczniejszą metoda marketingową niż zabiegi uwzględniające zmysł wzroku. Każdy z nas ma zapach, który pamięta latami i przywodzi mu na myśl przyjemne wspomnienia. Wystarczy tylko delikatny aromat zapisany w pamięci i wszystkie wydarzenia powiązane z zapachem powracają. Właśnie na tym schemacie bazuje pomysł aromatyzowania pomieszczeń. Wydzielana woń powinna wprowadzać w pozytywny nastrój, sprzyjający wydawaniu pieniędzy. Badania wskazują, ze pamięć węchowa może się utrzymywać nawet do roku, podczas gdy wzrokowa zaledwie trzy miesiące. Wykorzystanie tej zależności powoduje wzrost zysków ze sprzedaży. Ponadto uzyskane wyniki pokazują, że rozpylenie właściwej kompozycji zapachowej, zwiększa szansę na zakupy aż o 30 %. Powoduje to również lepszą rozpoznawalność marki, a przyjemny zapach może przedłużyć wizytę w sklepie, co dodatkowo wpływa na sumę wydanych pieniędzy.

Magia zapachu

Co powoduje, że efektywność aromamarketingu jest tak duża i wpływa na wzrost sprzedaży w sklepach? Zdaniem specjalistów zasługą skuteczności  tej metody jest dobór odpowiedniej kompozycji zapachowej, która powoduje określone odczucia: przyjemne wspomnienia, dobre emocje czy poczucie bezpieczeństwa. Pewne wonie dla większości mają pozytywny wydźwięk m.in. zapach świeżo pieczonego pieczywa czy zmielonej kawy. Połączenie przyjemnego zapachu z odpowiednim uczuciem wywołuje lawinę reakacji, które wpływają na zachowanie klienta.

Wachlarz zapachów jest spory, dzięki czemu specjaliści w tej dziedzinie mają w czym wybierać. Dobór odpowiedniej woni jest zależny od pożądanego celu. Niektóre z nich mogą uspokajać, inne pobudzać. Wśród dostępnych zapachów są aromaty lasu, jedzenia czy kwiatów.

Najpopularniejszym miejscem wykorzystującym aromamarketing są galerie handlowe. Czasami cały budynek wypełniony jest konkretną wonią lub też poszczególne sklepy w nim się znajdujące. Jednak to nie jedyne miejsca. Z tej metody korzystają również hotele, salony samochodowe czy sale biznesowe.

Zalety aromatyzowania pomieszczeń

Udowodniony wzrost sprzedaży to nie jedyna zaleta stosowania aromamarketingu. Poza korzyściami materialnymi, używanie niepowtarzalnego zapachu buduje markę firmy i wyróżnia ją na tle innych. Klient zapamiętuje zapach i przypisuje go do konkretnej usługi. Zapachy o wysokim standardzie zwiększają prestiż i dodają pomieszczeniu luksusu, co również wpływa na odbiór firmy. Stosowanie zapachów pobudzających apetyt w sklepach spożywczych dodatkowo napędzi sprzedaż głodnych klientów. Na tle tak obiecujących wyników nie pozostaje nic innego, jak wyposażyć się w indywidualny, przyjemny w odbiorze zapach.

Źródło: Aromaemka.pl – Marketing zapachowy – zapachy do sklepów.

Related posts

Próbki pigmentów – dlaczego warto w nie zainwestować?

Jak niszczyć  dane zawarte na elektronicznych nośnikach?

Wszystko co chciałabyś wiedzieć o szkoleniu z wolumetrii